Pendidikan Alam
Sekitar (Wajib)
Bil
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengenalan
Pendidikan Alam Sekitar
|
1.1.
Sejarah Perkembangan Pendidikan Alam Sekitar
· Stockholm (1972)
· Tbilisi (1977)
· The Belgrade Charter (1975)
· Laporan Kabinet Kerajaan
Malaysia (1979)
· Deklarasi Montreal (1987)
· Deklarasi Langkawi (1989)
· Malta (1991)
· Agenda 21, Earth Summit Rio
de Jenario (1992)
· Pengisytiharan Dekad ESD
(2005-2014) oleh PBB
|
2
|
2
|
Pengenalan
Kepada Komponen Alam Sekitar
|
2.1 Komponen alam
sekitar
·
Alam sekitar semula jadi
·
Alam sekitar buatan
·
Alam sekitar sosiobudaya
2.2 Ekologi
· Konsep
ekologi
· Ekosistem
o
Definisi ekosistem biotik dan
abiotik
o
Jenis-jenis ekosistem
o
Konsep nic dan habitat
o
Keseimbangan ekosistem
o
Pemindahan tenaga dalam rantai
makanan dan siratan makanan
o
Kitar semula jadi seperti kitar
nutrien, kitar karbon dan kitar hidrologi
2.3 Biodiversiti
· Konsep
biodiversiti
· Elemen
biodiversiti (flora dan fauna)
· Kepentingan
biodiversiti
|
2
|
3
|
Isu
Alam Sekitar
|
3.1 Jenis
Isu Alam Sekitar
·
Pertambahan penduduk
·
Pelupusan spesis flora dan fauna
·
Penebangan hutan
·
Penghapusan paya
·
Peningkatan gurun
·
Hakisan tanah
·
Pencemaran air, udara,bunyi dan darat
·
Penipisan ozon
·
Pemanasan bumi
·
Kekurangan bekalan sumber api,galian
dan air
·
Pemendapan asid di permukaan bumi
3.2 Punca Isu Alam Sekitar
·
Pertambahan penduduk
·
Penggunaan teknologi
·
Bencana alam
·
Politik dan peperangan
·
Budaya dan etika
·
Penguatkuasaan undang-undang
3.3 Impak Isu
Alam Sekitar
·
Kepupusan flora dan fauna
·
Kualiti hidup menurun
·
Degradasi alam dan sumber
Pengaruh
negatif politik dan hubungan antarabangsa
|
6
|
4
|
Menangani
isu alam sekitar di Malaysia
|
4.1 Perundangan Dan Penguatkuasaan
· Akta Kualiti Alam
Sekeliling 1974
· Akta Perancangan Bandar dan
Desa 1976
· Akta Perhutanan Negara 1984
· Akta Perlindungan Hidupan
Liar 1972
· Akta Perancangan Bandar dan
Desa
4.2 Bukan
Perundangan
· Dasar Alam Sekitar Negara
2002
· Polisi Alam Sekitar
Malaysia
· Konvensyen antarabangsa ;
o
Deklarasi Langkawi 1989
o
Agenda 21 (Persidangan Bumi) 1992
o
Kuala Lumpur Accord 1990 (Asean)
4.3 Pengurusan Risiko Bencana
·
Strategi Antarabangsa Bagi Mengurangkan Risiko Bencana (Hyogo Framework For Action)
·
Dasar dan Mekanisma Pengurusan dan Bantuan Bencana Negara
(Arahan MKN No. 20)
·
Bencana Dan Risiko
·
Pengurangan Risiko Bencana (DRR)
o
Pelan Tindakan
o
Latihan Kecemasan Semasa Bencana
o
Kempen Kesedaran Keselamatan Dan Risiko Bencana
Koordinasi dengan agensi-agensi kecemasan seperti Bomba, Rakan Cop,
MERCY
|
3
|
5
|
Pembangunan
Lestari
|
5.1 Definisi dan Konsep Pembangunan lestari
5.2 Prinsip alam sekitar lestari dan
pembangunan lestari
· Agenda 21, Chapter 36 Rio
de Janeiro (1992)
· Deklarasi Langkawi
(1989)
5.3 Tujuan dan kepentingan pembangunan
lestari
· Kesejahteraan kehidupan
yang berterusan
· Peningkatan kualiti hidup
manusia
5.4 Komponen dalam pembangunan lestari
· Masyarakat – kesaksamaan
jantina (gender equality),
kepelbagaian budaya (cultural diversity),
kesihatan seimbang (health promotion),
hak asasi manusia dan keadilan sosial, keamanan dan keselamatan manusia (peace and human security)
· Persekitaran – pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar (air, perubahan iklim, biodiversiti),
pencegahan bencana (disaster
preventation)
· Ekonomi – pembangunan
bandar baru yang terancang, pembandaran lestari (sustainable urbanization), pembangunan luar bandar (rural development)
· Budaya – amalan gaya hidup,
kepenggunaan lestari (sustainable
consumption)
5.5 Peranan dan tanggungjawab terhadap
pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
· Organisasi Kerajaan ;
· Organisasi Bukan Kerajaan
(NGO) ;
· Organisasi Korporat ;
· Penglibatan Individu dan
Komuniti ;
|
4
|
6
|
Warga
Alam Sekitar
|
6.1 Konsep dan ciri-ciri warga alam sekitar
6.2 Gaya Hidup Lestari
·
Pengetahuan, Kesedaran, Sikap dan Amalan Gaya Hidup
Lestari di tempat tinggal, tempat awam dan tempat kerja
·
Penggunaan teknologi hibrid dan solar yang bijak
6.3 Pelaksanaan
aktiviti gaya hidup lestari
· Kempen cinta alam sekitar /
Hari Bumi
· Konsep 5R (Recycle, Reuse,
Repair, Reduce, Rethink)
· Gotong royong membersihkan
kawasan institut, kampung, sungai dan pantai
· Penglibatan / keahlian
persatuan / berdasarkan alam sekitar (Persatuan Alam Sekitar/ Rakan Alam
Sekitar)
· Kolaborasi bersama agensi
kerajaan, NGO dan komuniti
|
3
|
7
|
Pendidikan
Alam Sekitar merentas kurikulum
|
7.1 Matlamat dan objektif Pendidikan Alam
Sekitar di sekolah
7.2 Konsep Pendekatan Sekolah Secara Menyeluruh (Whole School Approach)
7.3 Pendekatan Pendidikan Alam Sekitar
·
Tentang Alam Sekitar (education
about environment)
·
Dalam Alam Sekitar (education
in or through environment)
·
Untuk Alam Sekitar (education
for environment)
7.4 16 Nilai murni alam sekitar
·
Prinsip rendah diri
·
Prinsip kerjasama
·
Prinsip menghormati alam/ bumi
·
Prinsip kehidupan seimbang
·
Prinsip mementingkan kemapanan ekosistem
·
Prinsip mengekalkan hidupan liar dan keperbagaian hidup
·
Prinsip kerosakan minima
·
Prinsip kesederhanaan
·
Prinsip mencintai persekitaran
·
Prinsip perubahan berterusan
·
Prinsip ekonomi bukanlah segala-galanya
·
Prinsip mengiktiraf hak mereka yang belum lahir
·
Prinsip tanggungjawab setiap individu
·
Prinsip etika melebihi hukum
·
Prinsip mengalami dan menghayati sendiri adalah paling
baik
·
Prinsip perlindungan dan pemulihan ekosistem
7.5 Strategi Pelaksanaan Pendidikan Alam
Sekitar melalui
·
Pengajaran dan pembelajaran ;
·
Aktiviti kokurikulum
· Sumber pengajaran dan
pembelajaran :
· Program Penghijauan
|
6
|
8
|
Institusi
Lestari
|
8.1 Konsep dan Tujuan Institut Lestari
8.2 Strategi Pelaksanaan Institut Lestari
8.3 Audit hijau
· Merancang tempat audit
hijau di mana-mana institusi pendidikan;
· Memilih kriteria dan skop
pengauditan
· Melaksanakan audit hijau
· Analisis data dan pelaporan
8.6 Tindakan susulan
8.7
Refleksi
|
4
|
|
|
Jumlah
|
30
|
No comments:
Post a Comment